تبلیغات
ت مثل تایباد ... ت مثل تربیت...(کلاس ششم)
ت مثل تایباد ... ت مثل تربیت...(کلاس ششم)
درباره ششم ابتدایی،روشهاوالگوهای تدریس،ششم،کار وفناوری ششم،تفکر و پژوهش ششم،فارسی ،کتاب جدید التالیف ،ریاضی،علوم،مطالعات اجتماع 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتان درباره حذف آزمون نمونه دولتی و استعداد های درخشان چیست؟




لینک دوستان
پیوندهای روزانه
اندر حکایت قانون چرایی تأسیس مدارس غیر انتفاعی

  
منبع : فرهنگیان نیوز

اندر حکایت قانون چرایی تأسیس مدارس غیر انتفاعی
نیمه دوم دهه شصت بود که زمزمه تصویب قانون مدارس غیر انتفاعی شنیده شد. همچو منی که آگاه بودم ضرورت غیر مستقیم کمکهای مردمی می تواند به مدد دولت جهت بوجود آوردن زمینه امکانات بالسویه آموزشی وپرورشی را در عرصه کشور فراهم آورد ، با سابقه ذهنی که از مدارس خصوصی قبل از انقلاب داشتم و شاهد برخی از نابرابریهای آموزشی آنهم آموزش خصومی بین دارا وندار بودم این دغدغه ذهنی برایم بوجود آمده بود که نکند خدای ناکرده درچنین وضعیتی که مبارزه با استضعاف فرهنگی سرلوحه نظام جمهوری اسلامی است ، وضعیتی بوجود آید تا بازهم مال اندورانی پیداشوند که گزیده تر برند کالا . ولی با این تفکر که قرار است با واگذاری بخشی از هزینه ها مانند فضا وامکانات آموزشی و پرورشی به افراد واجد شرایطی که بتوانند از رهگذر کمکهای مردمی توان دولت را برای تأمین وتجهیز مدارس غیردولتی درهمه نقاط کشور بالا ببرندوهمیار دولت درهردوره باشند تا حدودی از دغدغه منی که در حوزه ستادی آموزش وپرورش مشغول بودم می کاست .زیرا قابل پیش بینی بود که اگر این اقدام به درستی و برنامه ریزی و نظارت صحیح انجام گیرد بوجود آوردن امکانات با النسبه و بالسویه برای همه میسّر خواهد شد ودرغیر اینصورت آموزش وپرورش درتیول افراد توانمندی قرار میگیرد تا امکانات بهتر ومناسبتری در اختیار فرزندانشان قرار گیرد . قرار بود تفاوت این مدارس با مدارس دولتی درحد ظاهر مدرسه وبرخی از امکانات رفاهی دانش آموزان باشد ولی استانداردهای فضا ، تجهیزات ، نیروی آموزشی و برنامه ومحتوای درسی هیچ تفاوتی با مدارس دولتی نداشته باشد زیرا آموزش وپرورش از سیستم متمرکز وآموزش عمومی پیروی میکند و روزنه ورود به دانشگاهها ومؤسسات عالی برای کلیه دانش آموزان یکی است ومدرک دیپلم نیز ارزش واحد دارد .
متاسفانه آمد به سر از آنچه قبلا دغدغه داشتیم . مدارسی که اصطلاحا غیر انتفاعی شان مینامیم ، بسیاری از مؤسسان آنها و اولیای دانش آموزان آنها را خصوصی تلقی تموده ومینمایند درحالیکه تنها به تأمین بخش کوچکی از امکانات ازجمله اجاره ساختمان ، نظافت ساختمان و ابزار کمک آموزشیدستمزد معلمان ونیروهای خدماتی می پردازند گرچه بسیاری از آنها به دلیل تنگناهای اقتصادی و گرانی فضا وتجهیزات نتوانستند دوام بیاورند مهمتر اینکه برنامه ریزی درسی ، تألیف کتابهای درسی ، تربیت نیروی آموزش دهنده ، مدیریت مدرسه ، نظارت وارزشیابی ، هزینه های حوزه ستادی واجرایی استانها ومناطق و ... همه وهمه از بودجه عمومی دولتی تأمین میگردد که برای هردانش آموز سرانه هنگقتی می طلبد ..البته بسیاری از آنان عملا فعالیتهای مفید دارند و موفق هستندو به وظایف خود عمل مینمایند . اذا آنچه قابل توجه است وباید مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد این اس است که حاصل صرفه جویی دولت از رهگذر کمتر هزینه شدن برای فضا وظاهر مدارس غیر انتفاعی صرف کمک به مدارس دولتی و دانش آموزان این مدارس حتی بانگاه به مناطق دوردست که غیر منصفانه و به دور از هرمنطقی محروم ، یا غیر برخوردارشان مینامیم سر شکن شود ، عدم نظارت مناسب موجب شد ، ورزیده نرین مدیران ومعلمان ازمدارس دولتی به دلیل پرداخت تفاوتی اندک به آنان مدارس را رهانمایند و جذب مدارس به اصطلاح غیر انتفاعی شوند . به حدی که قشر متوسط حتی فرهنگی هراس پیداکنند که فرزندانشان را به مدرسه دولتی که میرود نامرغوب شناخنه شود بفرستند درحالی که هستند بسیاری ازمعلمان ومدیران مدارس دولتی که با حداقل امکانات ، براساس تعهدی که دارند ازجان ودل مایه میگذارند تا کیان نهاد تعلیم وتربیت حفظ شود لکن از حمایت ورفاه کمتری برخوردارند . ومدارس غیر انتفاعی نیز یا ناگزیر ویا به عمد برای دریافت شهریه کلان متقاضیان را به اصطلاح درتگنا قراردهند بوجهی که دغدغه اصلی خانواده ها تأمین شهریه فرزندانشان است واین مزید برعلتی است برای گرانی وتورّم . . حال که دولت نیز در تنگناهای اقتصادی قرار دارد بوجهی دریافت میزانی شهریه حتی برای همان مدارس دولتی که نمیتوانند ازامکانات مناسبی استفاده کنند جایز شناخته شده و تکلیف را برای پدران ومادران قشر ضعیف متوسط سخت وسخت تر نموده است . . نباید ونباید آنگونه شود که فردی یا افرادی ازامکانات آموزشی وپرورشی مناسب آنهم عمومی بالسویه محروم شوند تا آیندگانی از آنان بعنوان مستضعف نام ببرند . من نوعی نسبت به امکانات باالقوه وباالفعل وزارت آموزش وپرورش و مشکلات این وزارت آگاهی دارم . اگر هیإت محترم دولت ونمایندگان محترم وبرخی ازما چون گذشته ومعمول در تسهیم بودجه ،صرفه جویی را در نهاد آموزش وپرورش ببیننندو ودل به امید کمکهای مردمی اینچنینی درمدارس غیر انتفاعی ببندند و نسبت به نوزیع فراوانی مناسب شایستگیها واستعدهای باالقو ه خدادادی کودکان و نوجوانان که ازموهبت های الهی در پهنه کشور هستند توجه وعنایت کافی نداشته باشیدم ، امیدی نخواهدرفت ، در آینده به اقتصادی ، به ارزشهایی ، به اخلاقیاتی ، به فناوریهایی که درحد توقع نظام جمهوری اسلامی ومبادلات علمی با جهان است برسیم . این نظر کارشناسی من نسبت به باید ونبایدهای مدارس غیر انتفاعی است که اولا بیان آن را برحسب تکلیف وثانیا بنا بر تاکید این روزها توسط ریاست محترم جمهور نسبت به همکارِی ، همسویی و همفکری مردم با مسئولین محترم برخود لازم می بینم . یا حی یا قیّوم .

سیدمحمود مشایخی باز نشسته حوزه ستادی آموزش و پرورش


برچسب ها: اندر حکایت قانون چرایی تأسیس مدارس غیر انتفاعی، مدارس غیر انتفاعی،  
[ شنبه 31 شهریور 1397 ] [ 10:15 بعد از ظهر ] [ وحید لطفی ]
وزیر آموزش و پرورش: بازگشت سختی کار به حکم فرهنگیان طی روزهای آتی






[ سه شنبه 6 شهریور 1397 ] [ 10:37 بعد از ظهر ] [ وحید لطفی ]

حداقل حقوق روزانه فرهنگیان و معلمان


حداقل حقوق روزانه فرهنگیان و معلمان

 لیلا متعارفی معاون اداره کل حق بیمه تأمین اجتماعی در برنامه پرسشگر درباره توجه به عدالت آموزشی با اشاره به اینکه حدود 80 هزار معلم غیردولتیبیمه هستند، اظهار کرد: براساس اظهارات اموزش و پرورش 200 هزارمعلم در مدارس غیردولتی فعالیت می‌کنند که مشخص نیست چه تعداد از آنها بیمه شده هستند، اما وظیفه داریم براساس قانون نسبت به بیمه معلمان نظارت‌های لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به امار و ارقام معلمان بیمه‌شده در مدارس غیردولتی مشخص است که برخی موسسان علی‌رغم نبود هیچ‌گونه مانعی از بیمه کارکنان‌شان غفلت کردند.

کوتاهی آموزش و پرورش در رد کردن لیست بیمه معلمان

میزان دستمزد معلمان در مدارس

اختلاف طبقاتی با عدالت آموزشی منافات دارد

اداره کل حق بیمه تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه اگر آموزش و پرورش لیست حق بیمه را رد نمی‌کند، کوتاهی کار آنهاست و معلمانی که بیمه نشدند می‌توانند برای احقاق حقوق خود اقدام کنند.

متعارفی تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش معلمان را به دلیل پیگیری احقاق حقوق خود برای بیمه شدن تهدید یا اخراج می‌کند، در حوزه وظایف ما نیست، اما وظیفه ما ایجاد بستری برای بیمه کردن معلمان است.

معاون اداره کل حق بیمه تأمین اجتماعی درباره افرادی که سابقه کاری داشتند اما هنوز بیمه نشده‌اند، گفت: این افراد اگر مستندات لازم را برای بیمه داشته باشند، حق بیمه محاسبه و براساس قانون از طریق کارفرما میزان بدهی پرداخت خواهد شد.

متعارفی درباره میزان دستمزد معلمان مدارس غیردولتی، گفت: برخی از مدارس حقوق‌های بسیار پایینی به معلمان می‌دهند که بر این اساس در آموزش و پرورش به دنبال تصویب آئین‌نامه برای میزان دریافتی معلمان هستیم.

وی اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی کار، دریافتی هر روز حدود 37 هزار تومان به انضمام 110 هزار تومان مزایای انگیزشی است که باید این مبلغ در دستمزد همه کارکنان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی لحاظ شود و کسر از حق بیمه نباید از حداقل حقوق کمتر باشد.

عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس درباره تحقق عدالت آموزشی در سند تحول، گفت: در دهه 70 مسئولان به این نتیجه رسیدند که برای تحقق عدالت صرفا بخش دولتی پاسخگو نیست و براین اساس پخش خصوصی وارد عمل شد که البته این موضوع با اختلاف طبقاتی همراه بود.

وی ادامه داد: اختلاف طبقاتی با عدالت آموزشی منافات دارد، چرا که در بخش خصوصی امکانات متعدد و بیشتری در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید نیروی کافی در نظام آموزشی وجود داشته باشد تا عدالت آموزشی خدشه‌دار نشود، همچنین دریافتی مناسبی برای نیروی انسانی فعال داشته باشیم که اکنون برای معلمان چنین شرایطی وجود ندارد.

عزیزی گفت: در طرح تحول سلامت مزایای خوبی برای نظام سلامت در نظر گرفته شده است، بر همین اساس در آموزش و پرورش هم وزیر باید دولت و مجلس را قانع کند تا به موضوع تعلیم و ترتیب بیشتر رسیدگی شود.


برچسب ها: حداقل حقوق روزانه فرهنگیان و معلمان، میزان دستمزد معلمان،  
[ شنبه 3 شهریور 1397 ] [ 07:47 بعد از ظهر ] [ وحید لطفی ]

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: پزشکان هر چه از مرکز دور می‌شوند، دریافتی‌شان بیشتر می‌شود ولی برای معلمان اینگونه نیست؛ معلم باید در دورترین نقاط بیشترین دریافتی را داشته باشد.

به گزارش پندار آنلاین: 

عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر اظهار کرد: یکی از راهبردهای اصلی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عدالت آموزشی است که متاسفانه باید گفت عدالت آموزشی در جامعه ما نیست.

 

وی ادامه داد: در یک روستای دورافتاده سرباز معلمی به 15 دانش‌آموز درس می‌دهد اما در تهران یک معلم فوق لیسانس با 20 سال سابقه تدریس می‌کند و این عدالت در کیفیت آموزش وجود ندارد.

 

عزیزی افزود: در دهه 70 به این نتیجه رسیدند فقط عدالت در بخش دولتی نیست و باید بخش خصوصی هم فعال باشد ولی خب این اختلاف طبقانی خودش در تضاد با عدالت آموزشی است؛ اختلاف طبقاتی باعث بی عدالتی آموزشی هم می‌شود و آنها که دارا هستند، امکانات بیشتری دارند و آموزش بهتری می‌گیرند.

 

وی گفت: در بخش نیروی انسانی باید عدالت توزیعی، عدالت رویه و عدالت کیفی داشته باشیم؛ پزشکان هر چه از مرکز دور می‌شوند، دریافتی‌شان بیشتر می‌شود ولی برای معلمان اینگونه نیست؛ معلم باید در دورترین نقاط بیشترین دریافتی را داشته باشد.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: در طرح تحول وزیرش باهوش بود و دولت و مجلس را قانع کرد و انصافا برای مردم هم خیلی مزایای خوبی داشت؛ حوزه آموزش و پرورش هم اگر بالاتر از سلامت نباشد به همان اندازه اهمیت دارد.


برچسب ها: فرهنگیان باید بیشترین مزد را بگیرند، عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، برنامه پرسشگر، بی عدالتی آموزشی،  
[ شنبه 3 شهریور 1397 ] [ 10:55 قبل از ظهر ] [ وحید لطفی ]

تعطیلات تابستانی از ابداعات معلمی به اسم هوراس مان بود که در سال 1837 پیشنهاد داد مدارس و مراکز اموزشی در تابستان تعطیل شوند.



برچسب ها: تعطیلات تابستانی، تعطیلات تابستانی را این معلم ابداع کرد، تعطیلات تابستانی را این معلم ابداع کرد!+عکس،  
[ پنجشنبه 1 شهریور 1397 ] [ 01:54 بعد از ظهر ] [ وحید لطفی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


هیچ چیزی را نمی توان به کسی یاد داد، ولی می توان به او کمک کرد تا پاسخ ها را از درون خود بیابد....

با سلام وحید لطفی هستم آموزگار پایه ششم شهرستان تایباد
ورودی سال 85 به مرکز تربیت معلم علامه طباطبایی سبزوار هستم و در سال 87 به عنوان سهمیه شهرستان باخرز کار خود را شروع کردم و بعد از 3 سال به تایباد منتقل شدم و تا کنون در شهرستان تایباد مشغول به کارم .
در طول خدمت در همه پایه ها تدریس کردم و در چند سال اخیر فقط در کلاس ششم مشغول خدمت هستم .
معلم نمونه شهرستان تایباد با 11 سال سابقه در سال 97-96

گر قادر نیستی خود را بالا ببری همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه‌ای را بالا ببری

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


  • paper | وب تکاب بلاگ | خرید رپورتاژ بک لینک
  • صحاب | فروش بک لینک ارزان