تبلیغات
ت مثل تایباد ... ت مثل تربیت...(کلاس ششم)

ت مثل تایباد ... ت مثل تربیت...(کلاس ششم)
درباره ششم ابتدایی،روشهاوالگوهای تدریس،ششم،کار وفناوری ششم،تفکر و پژوهش ششم،فارسی ،کتاب جدید التالیف ،ریاضی،علوم،مطالعات اجتماع 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
به نظر شما کدام گزینه باید اولویت اول وزیر آموزش و پرورش باشد؟






لینک دوستان
پیوندهای روزانه
چت باکس


برای آگاهی بیشتر از بخشنامه طرح ملی در محضر قرآن میتوانید به ادامه مطلب مراجعه کنید.
من در این پست بروشوری را تهیه کردم که خواندن آن خالی از لطف نیست .
لطفا بعد از دانلود نظرات تان را برایم ارسال کنید تا برای دفعات بعد نقص های خود را برطرف کنم .



طرح ملّی در محضر قرآن 

 كتاب نـور و ایمان را بخوانید               كلام عشق و عرفان را بخوانید   

شمـا را هـر قَـدَر باشد مُیسّـر                 گُـل آیـات قـرآن را  بخوانید 

    قرآن كریم ، سخن خدای مهربان با ماست. درباره قرآن كریم بسیار شنیده و بسیار گفته‌ایم ، اما به راستی چگونه می توانیم  بیش از پیش در محضر قرآن باشیم ، در عهد نامه خدا با خود بنگریم و هر روز با آن تجدید میثاق كنیم . طرح « در محضر قرآن » هر چند كاری ساده ، اما گامی استوار است كه درصورت استمرارمی‌تواند:

لبیك مابه درخواست قرآن باشدكه: فَاقـرَئوا ما تَـیَـسَّـرَ مِـنَ الـقُرآنِ (تا آنجا كه می‌توانید قرآن بخوانید.)    مزمل/20   

لبیك مابه فرمان رسول خدا باشدكه:«هرگاه فتنه‌ها هم‌چون پاره ‌های شب تار بر شما فرود آمد، به سراغ قرآن بروید.»كافی ج2ص599

لبیك ما به نسخه شفابخش امیر مؤمنان باشدكه: « مونس و همدم تو قرآن باشد. »           غررالحكم/254

     این بار معلم و شاگرد ، خود ما هستیم ، آموختنی‌ها كمتر و به‌كار بستن آنچه می‌دانیم بیش‌تر. فقط باید كمر همّت بست، عزم را جزم نمود و با یاری خدا و توكل بر او ، كار را آغاز كرد ، تا ان‌شاءالله همان‌طور كه مقام معظم رهبری بارها و بارها فرموده‌اند: « دائم با قرآن مرتبط و مأنوس باشیم، اگر ما با قرآن مأنوس باشیم حقیقتاً از آن دل نمی‌كنیم ... قرآن را باز ‌كنیم و با حضور قلب آن را بخوانیم ... همت ما این باشد كه قرآن را بفهمیم و در آن تأمل و تدبر كنیم. قرآن را این‌گونه بخوانیم. »طرح در محضر قرآن می‌تواند فضای زندگی ما را به عطر تلاوت قرآن معطر كند و به آن رنگ خدایی بخشد.

 اهداف طرح

            1- احیای سنت اسلامی خواندن روزانه قرآن کریم

            2- ایجاد بستر مناسب برای انس و ارتباط دائمی با قرآن كریم

            3- رشد تربیت قرآنی از راه توسعه سواد قرآنی

            4- تقویت نقش معلمان دوره ابتدایی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی

 مخاطبان طرح

            1- معلمان، مدیران و سایر كاركنان مراكز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی كشور

            2- مسئولان وكارشناسان مرتبط با دوره ابتدایی درمناطق وسازمان‌های آموزش وپرورش وحوزه ستادی

ماهیّت طرح

       این طرح با تأسی به سخن حكیمانه حضرت امام محمدباقـر علیه السلام كه می‌فرمایند: « محبوب ترین كارها نزد خدای بزرگ، كاری است كه فرد بر آن مداومت داشته باشد هر چند كار كوچكی باشد. _ وسائل ج1 ص70 _   با انجام دو فعالیت ساده زیر به صورت خودآموز، موجب ارتقاء سواد قرآنی و انس و ارتباط دائمی‌مان با قرآن كریم می‌شود.

         1- خواندن روزانه حداقل یك صفحه از قرآن كریم 

         2- درك معنای عبارات و آیات ساده هر صفحه از قرآن كریم

لوازم و امكانات مورد نیاز  ( این لوازم از سوی كمیته مجری طرح در اختیار شما قرار می‌گیرد. )

         1- مصحف كامل قرآن كریم با رسم‌الخط ساده

         2- كتاب آموزش مفاهیم قرآن مجلدات 1 تا 3

         3- یك حلقه سی‌دی قرائت ترتیل قرآن كریم

اجرای طرح

     1- ثبت‌نام : مراجعه به مدیر مدرسه یا مسئول مربوط، جهت ثبت نام

     2- آغاز طرح : كمیته اجرایی طرح، برگة « میثاق نامه » و سایر اطلاعات ضروری را در اختیار شما قرار می دهد. با مطالعه و امضای میثاق نامه، اجرای طرح آغاز می شود.

     3- نحوة اجرا : پس از امضای میثاق نامه، خواندن حداقل یك صفحه از قرآن را آغاز كرده و سعی می كنیم با استفاده از آموخته‌های قبلی خود و مطالعه تدریجی دروس كتاب‌های آموزش مفاهیم قرآن، كلمات، عبارات و آیات ساده هر صفحه از قرآن كریم را معنا كنیم. با اختصاص حداكثر 10 تا 15 دقیقه در هر روز می‌توان در انجام این فعالیت ارزشمند موفق شد.

     4- تشكیل حلقه انس : رمز موفقیت این طرح ، استمرار و تداوم آن است. ضروری است با اتخاذ تدابیری زمینه این تداوم را فراهم آورید. از این‌رو پیشنهاد می‌شود با كمك همكاران خود در مدرسه یا اداره ، به‌طور منظم جلساتی را به عنوان حلقه انس ، حداقل هر 20 روز یك‌بار ( در پایان هر جزء از قرآن كریم ) تشكیل دهید. همكاران در این جلسات ، پیمان خود را در خواندن مستمر قرآن یادآور می‌شوند و هم‌چنین می‌توانند تجربیات و سؤالات خود را در انجام این طرح با یكدیگر در میان گذارند و نیز دربارهی معارف و آموزه‌های قرآن كریم با هم تبادل نظر كنند.

    شایسته است یكی از همكاران واجد شرایط، مدیریت و هدایت جلسات حلقه انس را برعهده گیرد و در صورت امكان از مدرسان قرآن دوره ابتدایی یا سایر افراد واجد صلاحیت برای شركت در این جلسات دعوت به‌عمل آورد.

    ضمناً جلسات حلقه انس می‌تواند در خانه همكاران به صورت دوره‌ای، در مساجد، مدارس هم‌جوار یا هر مكان مناسب دیگری برگزار شود.

به یاد داشته باشیم :

          1- اگر در یك روز به علت فراموشی یا هر امر دیگری ، موفق به خواندن قرآن نشدیم ، حتماً در روز بعد آن را جبران كنیم.

          2- شنیدن قرائت ترتیل قرآن كریم پس از خواندن هر صفحه از قرآن با استفاده از سی‌دی یا نوار صوتی ، در رفع اشكالات احتمالی و نیز ارتقاء كیفی خواندن قرآن بسیار مفید و مؤثر است.

          3-  دروس كتاب‌های آموزش مفاهیم قرآن را به‌تدریج مطالعه كرده و تمرینات آن را انجام دهیم. سؤالات و اشكالات خود را در جلسات حلقه‌ انس طرح و برطرف كنیم.

          4- جلسات حلقه انس را بسیار ساده و حتی‌الامكان كوتاه برگزار كنیم تا این جلسات همیشه با شادابی ادامه یابد.

دستاوردهای شركت در طرح

         1- انس و ارتباط دائمی با قرآن كریم و بهره مندی از بركت و رحمت الهی؛ كه مهم‌ترین و بالاترین دستاورد این طرح بوده و  با هیچ پاداش دیگری قابل مقایسه نیست.

         2- ارتقاء سواد قرآنی یعنی تقویت مهارت خواندن قرآن كریم و درك معنای عبارات و آیات ساده و پركاربرد آن

         3- دریافت‌گواهی‌نامه سواد قرآنی در صورت علاقه به شركت در آزمون‌پایانی و موفقیت در آن

         4- استفاده از سایر امتیازات پیش‌بینی شده

سخن آخر

     با آرزوی موفقیت در انجام این تلاش مقدس ، شایسته است پس از دستیابی به حظّ انس و ارتباط دائمی با قرآن كریم تا آنجا كه می‌توان در اشاعه و توسعه این طرح در میان اعضای خانواده و دانش‌آموزان كلاس خود كوشا باشیم. در این صورت است كه مشمول این كلام بلند امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام در نهج‌البلاغه خواهیم شد كه هر كس به تربیت خویش قبل از دیگران بپردازد، به تكریم و احترام سزاوارتر است. ( حكمت 70 )

     برای كسب اطلاعات بیش‌ترمی توانید به وب‌سایت های زیر، بخش«در محضر قرآن» مراجعه كنید:  

گروه قرآن دفتربرنامه‌ریزی وتألیف كتب درسی                          http://quran-dept.talif.sch.ir

دفترآموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی                          http://www.pri.medu.sch.ir

     هم چنین می‌توانید هرگونه پیشنهاد و سؤال خود را درباره این طرح با پست الكترونیكی زیر در میان بگذارید.               


طبقه بندی: بخش نامه ها، دانلود ها، عمومی،
برچسب ها: طرح ملی، طرح در محضر قرآن، تلاوت قرآن در مدارس، بروشور و پوستر آموزشی،
[ شنبه 15 آذر 1393 ] [ 07:32 بعد از ظهر ] [ وحید لطفی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

هیچ چیزی را نمی توان به کسی یاد داد، ولی می توان به او کمک کرد تا پاسخ ها را از درون خود بیابد....

با سلام وحید لطفی هستم سرگروه آموزشی سال 92-91 وآموزگار پایه ششم شهرستان تایباد

گر قادر نیستی خود را بالا ببری همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه‌ای را بالا ببری
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :