ت مثل تایباد ... ت مثل تربیت...(کلاس ششم)
درباره ششم ابتدایی،روشهاوالگوهای تدریس،ششم،کار وفناوری ششم،تفکر و پژوهش ششم،فارسی ،کتاب جدید التالیف ،ریاضی،علوم،مطالعات اجتماع 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتان درباره حذف آزمون نمونه دولتی و استعداد های درخشان چیست؟




لینک دوستان
پیوندهای روزانه

چک لیست

تعریف:چک لیست غهرستی از اقدامات،توصیف ها،مهارت ها،مفاهیم،رفتارها،فرایندهاویا

نگرش هایی است که یک ارزش یاب(معلم)به هنگام مشاهده،ان ها را بررسی می کند. چک لیست شامل لیستی نوشته شده از معیارهای عملکردی است که برای ارزش یابی عملکرد دانش اموزان از طریق مشاهده یا برای ارزش یابی کار نوشته شده ویا دیگر نتایج هم چون ارائه ی شفاهی،کارهای هنری و

رسانه ای و الگوها استفاده می شود. چون لیست،ابزار تشخیصی و قابل استفاده ی مجدد است که می تواند برای نشان دادن پیشرفت دانش اموز مفید باشد.

هدف:از چک لیست می توان در موارد زیر استفاده کرد:1- ثبت این که ایا یک مهارت ویا رفتار خاص در موقعیت موردنظر<<اشکار>>ویا<<نااشکار>>است.2- ثبت حضور یا عدم حضور جزئیات

عملکرد دانش اموز،یا دنباله ی مراحلی که عملکرد به ان ها نیاز دارد،با این دیدگاه که به دانش اموزان کمک کند که ببیند بهبود در کجا لازم و ضروری است. 3- تشخیص نقاط ضعف و نقاط قوت دانش اموز.4- به دست اوردن اطلاعات درباره ی بهبود دانش اموزان در طول زمان،در صورتی که همان چک لیست بیش از یک بار استفاده شده باشد.5- کمک به دانش اموزان در ارزش یابی خود و هم یارانش.

ویژگی ها ی چک لیست:1- به هنگامی استفاده می شود که فرایند ویا نتیجه را بتوان به اجزایی تقسیم کرد که حاضر یا غایب ،کافی یا ناکافی هستند.2- در موقعیت هایی که دربردارنده معیارهای

زیادی است،سریع و مفید است.3- شامل مفاهیم،مهارت ها،فرایندها،و یا نگرش های خاصی است که انتظار می رود نمایش داده شده وارزش یابی شوند.4- معمولا توسط یک علامت کنترل یا شاخص های دیگر تکمیل می شود،که در جای مناسب در فرم چک لیست قرار می گیرد تا نشان دهد ان رفتار یا مهارت مشاهده شده است.

روش استفاده معلّم از چک لیست:1- عملکرد دانش اموز را مشاهده کرده،درباره ی ان قضاوت می کندوتعیین می سازد که ایا عملکرد او با معیارهای مشخص شده در چک لیست مطابقت دارد.2- وقوع مهارت،رفتار،مفهوم،فرایندویا نگرش را درچک لیست ثبت می کند.3- کیفیت کار یا مشارکت را ارزش یابی نمی کند ،اما نشان می دهد که رخ داده و یا کامل شده است.4- باید مشاهدات کافی را درباره ی دانش اموز قبل از اعمال قضاوت ارزش یابی انجام دهد.

ملاحظات:1- به جمع اوری نتایج کمک می کند به گونه ای که می تواند فاقد جزئیات باشد.2- ممکن است زمانی که درباره ی مشاهده یه عدم مشاهده ی معیارهای عملکرد یک تصمیم مطلق گرفته می شود،ملاحظات را برای راهبردهای ارزش یابی دیگر محدود کند.3- می تواند در ساخت مشاهدات دانش اموز در یک تکلیف عملکرد استفاده شود.4- می تواند نشان دهد که ایا دانش اموز به طور موثر تعدادی از مراحل را که در تکلیف عملکرد ویا ارائه دخیل هستند،به اتمام رسانیده است.

 




طبقه بندی: ارزشیابی توصیفی،  پایه چهارم،  پایه سوم،  پایه دوم،  پایه اول، 
[ چهارشنبه 29 آذر 1391 ] [ 11:37 بعد از ظهر ] [ وحید لطفی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


هیچ چیزی را نمی توان به کسی یاد داد، ولی می توان به او کمک کرد تا پاسخ ها را از درون خود بیابد....

با سلام وحید لطفی هستم آموزگار پایه ششم شهرستان تایباد
ورودی سال 85 به مرکز تربیت معلم علامه طباطبایی سبزوار هستم و در سال 87 به عنوان سهمیه شهرستان باخرز کار خود را شروع کردم و بعد از 3 سال به تایباد منتقل شدم و تا کنون در شهرستان تایباد مشغول به کارم .
در طول خدمت در همه پایه ها تدریس کردم و در چند سال اخیر فقط در کلاس ششم مشغول خدمت هستم .
معلم نمونه شهرستان تایباد با 11 سال سابقه در سال 97-96

گر قادر نیستی خود را بالا ببری همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه‌ای را بالا ببری

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


  • paper | وب تکاب بلاگ | خرید رپورتاژ بک لینک
  • صحاب | فروش بک لینک ارزان
  • شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic